Alle producten
Meest gekocht
Am häufigsten gekauft
Best beoordeelde producten
Top bewertete Produkte
Advies
Een microfoon heeft een moeilijke taak. Een microfoon, zoals hij wordt afgekort, moet akoestische geluidsgolven omzetten in elektrische signalen. De taak is niet zo eenvoudig omdat microfoons in een breed frequentiebereik moeten werken. Alleen al de menselijke spraak, inclusief boventonen, bestrijkt een frequentiespectrum van ongeveer 80 tot 12.000 Hz. Bij muziek wordt het frequentiebereik nog groter.
Tegelijkertijd moet een microfoon de lage tonen net zo goed omzetten als de hoge tonen.
In de loop der tijd zijn er verschillende technische oplossingen gekomen om deze uitdaging aan te gaan. En het ontwerp van de geluidsopnemer heeft mede geleid tot de gangbare microfoonklassen.
Dynamische microfoon
In een dynamische microfoon wordt de signaalspanning opgewekt door inductie. Daarom worden deze microfoons ook elektromagnetische microfoons genoemd. Door het werkingsprincipe zijn dynamische microfoons niet afhankelijk van externe spanningsbronnen. De meest voorkomende vertegenwoordigers van dit type microfoon zijn moving coil microfoons en ribbon microfoons.
Dynamische microfoons kunnen op alle gebieden worden gebruikt, maar zijn bijzonder geschikt voor percussie of drums en live zangtoepassingen.
Spoelmicrofoon
In een bewegende spoelmicrofoon is een spoel bevestigd aan een trillend opgehangen membraan. Deze spoel bevindt zich in het magnetische veld van een permanente magneet. Wanneer geluidsgolven het diafragma raken, beweegt het de spoel in het ritme van de geluidsgolven. Dit wekt een signaalspanning op in de spoel.
Een dynamische microfoon werkt dus volgens hetzelfde principe als een luidspreker. Alleen andersom. In een luidspreker wekt een elektrisch signaal op de spoel een trillend membraan op. In een dynamische microfoon genereert een trillend membraan een elektrisch signaal op de spoel.
Daarom gebruiken sommige radio's of intercoms vaak de ingebouwde luidsprekers als microfoon. De vrij slechte signaalkwaliteit is echter nog steeds voldoende voor spraakoverdracht.
Ribbon microfoon
Een ribbon microfoon werkt op dezelfde manier als een spreekspoelmicrofoon. In plaats van een spoel is er echter een zigzag gevouwen aluminium lint in het magneetveld van een permanente magneet.
Als het lint door geluidsdrukgolven in trilling wordt gebracht, kan aan beide uiteinden van het aluminium lint een geïnduceerde spanning worden gemeten in het ritme van de geluidsdrukgolven.
Aangezien het lint slechts enkele micrometers dik is, reageert het zeer gevoelig. Wind, trillingen en snelle bewegingen leiden dan tot ongewenste stoorsignalen.
Aangezien de interne weerstand (impedantie) van de microfoon en de geïnduceerde spanning zeer laag zijn, wordt een impedantieomvormer stroomafwaarts van de lintmicrofoon aangesloten. Dit verhoogt de signaalspanning en zorgt voor een uitgangsimpedantie van 200 ohm, wat gebruikelijk is in de studiotechniek.
Condensator microfoons
In tegenstelling tot dynamische microfoons gebruiken condensatormicrofoons een heel ander werkingsprincipe. Zoals de naam al aangeeft, worden hier de typische eigenschappen van een condensator gebruikt om het signaal op te wekken. In tegenstelling tot dynamische microfoons hebben condensatormicrofoons een bedrijfsspanning nodig.
Condensatormicrofoons
Een condensatormicrofoon heeft een geperforeerde metalen plaat (tegenelektrode) waarvoor een flinterdun en elektrisch geleidend membraan is aangebracht. Aangezien beide componenten elektrisch geïsoleerd zijn, is deze constructie in feite een plaatcondensator met een bepaalde capaciteit. Zodra een spanning op de metalen plaat en het membraan wordt gezet, laadt de condensator zich op. In de praktijk wordt hiervoor vaak de 48 V fantoomvoeding van de microfoonversterker of het mengpaneel gebruikt.
Wanneer het membraan door geluidsgolven wordt bewogen, verandert de afstand tussen het membraan en de metalen plaat in het ritme van de geluidsdrukgolven. De capaciteit van de condensator verandert in dezelfde mate. Als de afstand tussen het membraan en de metalen plaat kleiner wordt, neemt de capaciteit toe en kan de condensator meer lading opnemen. Als de afstand groter wordt, neemt de capaciteit af en kan de condensator minder lading opnemen. Aangezien een weerstand met hoge weerstand echter een snelle uitwisseling van lading verhindert, kan via deze weerstand een spanning worden afgetapt die afhankelijk is van de geluidsgolven.
Aangezien het diafragma een lage massa heeft en zeer gevoelig reageert, zijn condensatormicrofoons ook zeer gevoelig in het hoge frequentiebereik. Daarom worden ze vaak gebruikt als studiomicrofoon. In dit geval worden de windgevoelige microfoons door een extra voorziening tegen de luchtstroom beschermd.
Als het diafragma kleiner is dan 2,54 cm, spreken deskundigen van kleinmembraanmicrofoons. Als het diafragma groter is, is het een grootmembraancondensatormicrofoon.
Electret condensator microfoon
In een condensatormicrofoon is lucht het diëlektricum tussen het elektrisch geleidende membraan en de metalen plaat. In een electretmicrofoon is een electret aangebracht tussen het membraan en de metalen plaat als diëlektricum. Als elektreet wordt een elektrisch isolerende maar voorgeladen polymeerfilm gebruikt.
Dit betekent dat de moleculen van de folie permanente dipool-eigenschappen hebben, zodat een elektrisch veld kan worden gemeten. Door het diëlektricum van de elektreet wordt de condensator door inductie met tegengestelde polariteit geladen. Daarom hoeft er van buitenaf geen spanning te worden aangelegd.
Als het membraan nu door geluidsgolven wordt bewogen, verandert de afstand van het membraan tot de metalen plaat en dus de capaciteit van de condensator in het ritme van de geluidsdrukgolven. Maar omdat de invloedslading altijd gelijk blijft, verandert de spanning op de condensator onvermijdelijk.
Deze spanning wordt vervolgens naar de in de microfoon ingebouwde versterker geleid.
Na aanvankelijke problemen met de ontwikkeling van een electret die jarenlang stabiel zou blijven, zijn electret-condensatormicrofoons nu algemeen aanvaard. Dankzij de goedkope productie en de compacte afmetingen worden deze microfoons onder meer ingebouwd in telefoons, dictafoons of headsets. Hoogwaardige electretmicrofoons worden ook gebruikt in studio's en in de muziekindustrie.
Koolstofmicrofoons en piëzomicrofoons
Hoewel koolstof- en piëzomicrofoons in de wereld van vandaag geen rol meer spelen, hebben zij een belangrijke bijdrage geleverd aan de technische vooruitgang. Koolstofmicrofoons werden bijvoorbeeld tot 1970 in grote aantallen gebruikt in de telecommunicatie. Het werkingsprincipe was vrij eenvoudig: een koolstofgranulaat werd samengedrukt door een membraan in het ritme van de geluidsgolven, waardoor de weerstand van het granulaat veranderde. Het grote voordeel van deze microfoons was het hoge uitgangssignaal, waardoor downstream voorversterkers niet nodig waren. Het granulaat verouderde echter, wat na enige tijd leidde tot een verdere verslechtering van de toch al niet goede geluidskwaliteit.
In een piëzomicrofoon is een piëzokeramiek mechanisch gekoppeld aan het geluidsmembraan. Door de geluidsgolven wordt het piëzo-element minimaal "gebogen", waarna het element een spanning afgeeft. Door de hoge vervormingsfactor waren deze microfoons niet geschikt voor hoogwaardige opnamen en werden ze snel verdrongen door andere microfoonconcepten. Het piëzoprincipe daarentegen heeft zich tot op heden weten te handhaven als pick-up voor instrumenten of als vibratiepick-up.
Zangmicrofoons
Zangmicrofoons moeten de stem van de artiest weergeven zoals het publiek die verwacht: krachtig, sterk en duidelijk verstaanbaar.
Zangmicrofoons krijgen veel te verduren, vooral tijdens live optredens. Het kan heel snel gebeuren dat een microfoon omvalt of dat de microfoonstandaard omvalt. Om nog maar te zwijgen van de opzettelijke gooi- en smijtacties van de artiesten.
En in de winter, wanneer de microfoons vanuit de koude laadruimte van de bestelwagen naar de goed verwarmde club worden gebracht, mogen de soms heftige temperatuurschommelingen geen probleem zijn. Daarom worden hier vaak robuuste plunjermicrofoons gebruikt.
Instrumentmicrofoons
Instrumenten stellen zeer specifieke eisen aan een microfoon. Drums ontwikkelen krachtige en harde beats, terwijl gitaren een microfoon nodig hebben met een zeer breed frequentiebereik en een uitstekende impulsrespons.
Voor elk instrument brengen deze professionele en gespecialiseerde instrumentmicrofoons de perfecte technologie voor een helder geluid, de juiste vorm en ook geschikte accessoires.
Studiomicrofoons
Hobbymuzikanten of professionals die veel belang hechten aan de hoogste geluidskwaliteit zullen geschikte studiomicrofoons gebruiken.
In sets met mengpanelen en andere accessoires wordt ook passende software meegeleverd, afhankelijk van de apparatuur. Dankzij verschillende ingangen zijn stereo- en surround sound-opnamen mogelijk, die in de studio op de computer kunnen worden bewerkt.
Cameramicrofoons
Vooral bij video- en filmproducties is het juiste geluid ook belangrijk.
Daarom moeten cameramicrofoons alleen de geluiden van de plaats van handeling oppikken en geen storende achtergrondgeluiden.
Dankzij een gerichte richtkarakteristiek in combinatie met een hoge gevoeligheid worden zelfs signalen met een zwakke akoestiek uit de gezichtslijn van de camera opgenomen.
Spraakmicrofoons
Spraakmicrofoons zijn ontworpen om gesproken woorden duidelijk en verstaanbaar over te brengen. Storende ademhalingsgeluiden moeten doeltreffend worden onderdrukt en de gebruiker mag niet te veel hinder ondervinden. Om de handen vrij te hebben zijn spraakmicrofoons vaak geïntegreerd in headsets of ontworpen als clip-on microfoons (lavalier microfoons).
Om de moderator de nodige bewegingsvrijheid te bieden, worden vaak spraakmicrofoons gebruikt in combinatie met radiotransmissie.
USB-microfoons
Een USB-microfoon kan in een paar eenvoudige stappen met een USB-kabel op een PC worden aangesloten.
Een geïntegreerde A/D-omzetter zet de analoge microfoonsignalen om in digitale informatie die met speciale software op de computer kan worden opgeslagen en bewerkt.
Een USB-microfoon is ideaal voor podcastproducties, multimediapresentaties of zelfs repetitieopnamen.
Onze praktische tip: draadloos of bekabeld?
Microfoons kunnen zowel bedraad als met radiotransmissie worden gebruikt. Een bedrade microfoon biedt een hoge mate van transmissiebetrouwbaarheid, maar de kabel beperkt de bewegingsvrijheid van de gebruiker aanzienlijk.
Een radiomicrofoon biedt een grote bewegingsvrijheid, maar vereist batterijen om de zender van stroom te voorzien. In ongunstige radio-omstandigheden kan de transmissie worden verstoord.
Een draadloze microfoonset bestaat uit een zender (microfoon) en een ontvanger die wordt aangesloten op een mengpaneel of een microfoonvoorversterker.
Het ontwerp van de microfoons beïnvloedt hoeveel geluid uit welke richting wordt opgevangen. Dit wordt de richtingskarakteristiek genoemd. Voor zang wordt in de meeste gevallen gekozen voor een "cardioïde" karakteristiek, die zowel dynamische als condensatormicrofoons bieden.
Een cardioïde microfoon vangt geluidsgolven voornamelijk op aan één kant van de microfoon en onder een hoek van 90° ten opzichte van beide kanten. Anderzijds is de microfoon ongevoelig onder een hoek van 180° (aan de achterkant). Voor bepaalde instrumenten kan een andere karakteristiek, bijvoorbeeld achtvormig of omnidirectioneel, ook zeer nuttig zijn voor opnamen in de opnamestudio of de repetitieruimte, wanneer het geluid uit twee richtingen moet worden opgevangen (bijvoorbeeld boven het drumstel).
Lintenmicrofoons zijn in principe omnidirectioneel en hebben een "omnidirectionele" karakteristiek, dat wil zeggen dat zij geluidsgolven uit alle richtingen met dezelfde intensiteit opvangen. Inmiddels zijn er echter technisch aangepaste versies die ook een cardioïde karakteristiek hebben. Welke eigenschap de juiste is, hangt in de eerste plaats af van het instrument, de stem en de plaats van gebruik. Op een podium bijvoorbeeld, dat mogelijk is uitgerust met monitors, is er aanzienlijk meer lawaai in de ruimte dan in een studio.
Overzicht van de meest voorkomende kenmerkende vormen
Waarop moet u letten bij de aankoop van microfoons?
Het belangrijkste aankoopcriterium is waarschijnlijk het beoogde gebruik. Voor vrijwel elke toepassing zijn geoptimaliseerde microfoons of microfoonsets beschikbaar. Zo kunnen de beste akoestische resultaten worden bereikt voor live-optredens of studio-opnamen.
Beoogd gebruik
- Speciale spraakmicrofoons voor een helder stemgeluid en goede verstaanbaarheid
- Vocale microfoons voor een volumineus geluid zonder achtergrondlawaai
- Geschikte microfoons voor het overeenkomstige instrument, bijvoorbeeld drums of piano
- Speciale meetmicrofoons voor meetkamers
- Speciale types zoals cameramicrofoons of microfoons voor mobiele telefoons met geschikte connectoren
Materiaal en ontwerp
- Draadloze microfoons voor live optredens of in de repetitieruimte en voor presentaties
- Bekabelde microfoons voor stationair gebruik en optimale plaatsing
- Headsetmicrofoons voor vrij spreken of zingen met veel bewegingsvrijheid
- Geschikt ontwerp voor statieven, clip-on mounts of andere bevestigingen
- Geschikte aansluitingen voor het gewenste doel: mini-jack, jack, XLR, USB
- Extra's zoals een plopschild, windscherm of standaard
Onze praktische tip: afstemming van de technologie
De optimale afstemming van microfoon en toepassing kan bepalend zijn voor het geleverde geluid. Het is echter ook belangrijk dat de microfoon perfect is afgestemd op de aanvullende technologie, bijvoorbeeld mengtafel, versterker en luidsprekers. Immers, wat heb je aan de beste microfoon als de nageschakelde technologie van mindere kwaliteit is?
FAQs: De meest gestelde vragen over microfoons
Welke accessoires heb je nodig voor microfoons?
Een microfoon alleen maakt geen geluid. Dit doel wordt vervuld door een megafoon. Luidsprekers, versterkers en radioverbindingen zijn noodzakelijk. Speciale aandacht moet worden besteed aan kabels en geschikte adapters (bv. mini-jack naar XLR) zodat alles werkt op mengtafels of bij aansluiting op de computer. Statieven, clip-on mounts en voeten zijn ook belangrijke toevoegingen.
Hoe duur is een goede microfoon?
Afhankelijk van waarvoor een microfoon wordt gebruikt, kunnen de prijzen sterk variëren. Beginners krijgen al een goed geluid in het gemiddelde prijssegment, wat veel plezier brengt. Professionals met speciale eisen vinden daarentegen meestal hun gading in het hogere prijssegment, omdat er vraag is naar speciale specificaties.
Kun je met elke microfoon opnemen?
In principe kan elke microfoon voor de opname worden gebruikt. De accessoires zijn vooral bepalend. Daartoe behoren geschikte aansluitkabels (jack voor de grafische kaart, XLR voor een mengpaneel), eventueel een mengpaneel en de bijbehorende software. Afhankelijk van de gekozen microfoon kan de kwaliteit echter sterk variëren.
Vóór de aankoop moet duidelijk zijn welk doel de microfoon moet vervullen en waar hij zal worden gebruikt. Dan is het belangrijk aandacht te besteden aan de kenmerken en eventueel aan de geschikte apparatuur voor verschillende instrumenten. Ten slotte zijn ook de juiste accessoires van belang.
Voor een karaokeavond thuis kan zelfs een goedkope microfoon het gewenste effect bereiken. Als je veel bewegingsvrijheid nodig hebt, kun je het beste gaan voor draadloze microfoons met het juiste bereik. Bijzonder geschikt voor het opnemen en bewerken van muziek zijn sets studiomicrofoons die een bijzondere kwaliteit leveren en, afhankelijk van de apparatuur, ook met software worden geleverd. Voor speciale toepassingen zoals camera-opnamen of de extra microfoon op een mobiele telefoon moet u voor het juiste model gaan.
Of een condensatormicrofoon of een dynamisch model de juiste is, hangt enerzijds af van het specifieke toepassingsgebied en anderzijds van persoonlijke smaak.