Advies
Accu's in auto's en motoren hebben meestal een voedingsspanning van 12 volt nodig. Om ze op te laden, zijn er acculaders nodig die deze laadspanning leveren. Op deze pagina kunt u lezen wat 12 V acculaders kenmerkt, welke praktische functies ze bieden en waar u op moet letten bij het gebruik en de aankoop ervan.
Motorvoertuigen hebben energie nodig om te starten. Deze energie wordt geleverd door de accu's van het voertuig. Ze worden tijdens het rijden opgeladen zodat ze de volgende keer dat het voertuig wordt gestart weer energie kunnen leveren. Er zijn echter situaties waarin accu's leeg raken, bijvoorbeeld als u vergeet de lichten uit te doen. Ze kunnen dan energie blijven leveren tot ze helemaal leeg zijn. Temperaturen onder het vriespunt en lange perioden waarin een voertuig niet wordt bestuurd en niet kan worden opgeladen, evenals de werking van verwarmingen voor de achterruit en stoelverwarming, belasten de accu's ook. Dit kan betekenen dat ze niet meer genoeg energie hebben om de motor te starten en dat de motor niet gestart kan worden.
Acculaders bieden in zulke gevallen uitkomst. Ze maken het mogelijk om autoaccu's op elk moment op te laden, en niet alleen als ze leeg zijn. Ze kunnen ook worden gebruikt om de lading op peil te houden en zo de levensduur van de accu's te verlengen, want regelmatig opladen voorkomt schadelijke diepe ontlading en heeft een positief effect op de duurzaamheid. De reden hiervoor is dat voertuigaccu's langzaam ontladen als ze niet worden gebruikt, zelfs als ze zijn losgekoppeld.
Niet elke autoaccu kan echter met elke lader worden opgeladen. Dit komt doordat voertuigaccu's met verschillende voedingsspanningen werken. Terwijl auto- en motoraccu's meestal 12 volt nodig hebben, hebben klassieke autoaccu's ongeveer 6 volt nodig en accu's voor campers en vrachtwagens ongeveer 24 volt. De accutypen verschillen ook wat betreft hun capaciteit. Accu's voor auto's hebben meestal een capaciteit tussen 36 en 64 Ah, terwijl vrachtwagens 200 Ah of meer nodig hebben. Daarom worden er laders aangeboden voor specifieke accuspanningen, -capaciteiten en voertuigen. Als een acculader 12V ondersteunt, kan deze worden gebruikt om de meeste autoaccu's op te laden en is deze compatibel met veel motoraccu's, zolang deze 12 volt en geen 6 volt nodig hebben.
Het opladen van een autoaccu is niet bijzonder moeilijk. Er moet echter wel een bepaalde volgorde worden aangehouden bij het aansluiten en loskoppelen en het in- en uitschakelen van de componenten. Ten eerste moet de autoaccu worden losgekoppeld. Verwijder hiervoor de zwarte (of blauwe) kabel van de minpool en de rode kabel van de pluspool. Dus eerst min, dan plus. De volgende stap is om de accu te inspecteren en te controleren of er ergens defecten of onregelmatigheden zijn. De meeste accu's hebben luchtgaten voor de gecontroleerde uitstoot van gassen. De gaten moeten vrij zijn zodat het gas kan ontsnappen.
Als de autoaccu intact is, sluit u de oplader aan door de rode klem op de positieve klem en de zwarte klem op de negatieve klem aan te sluiten: Eerst positief, dan negatief. Pas dan wordt de lader ingeschakeld. Steek hiervoor de netstekker (meestal een veiligheidsstekker of EU-stekker) in een stopcontact van 230 V en start het oplaadproces. Zodra het opladen is voltooid, wordt de lader uitgeschakeld. Als hij losgekoppeld is van het lichtnet, koppel hem dan los - in de volgende volgorde: eerst min, dan plus. Als laatste sluit u de autoaccu weer aan (eerst positief, dan negatief).
Acculaders bieden soms praktische extra functies. Veel modellen hebben een duidelijk LED-display die de laadstatus van de accu weergeeft. Meer geavanceerde modellen hebben een aftelweergave die laat zien hoeveel tijd er nog rest tot de accu volledig is opgeladen. Volautomatische laders zijn nog handiger in het gebruik. Ze herkennen wanneer de accu's volledig zijn opgeladen en onderbreken het oplaadproces automatisch.
Opladers die verschillende soorten autoaccu's kunnen opladen (loodzuur-, AGM- en gelaccu's) zijn erg praktisch. Even handig zijn modellen die verschillende laadspanningen leveren. Naast apparaten die alleen 12 volt leveren, zijn er ook apparaten die bijvoorbeeld 6 volt en 12 volt of 12 volt en 24 volt kunnen leveren. Dit opent nog meer toepassingsmogelijkheden.
Laders met een regeneratiefunctie kunnen zelfs diep ontladen accu's weer fit maken. Met intelligente acculaders profiteert u van maximaal gebruiksgemak. Ze bepalen automatisch de optimale spanning en laadsterkte voor de aangesloten accu en bieden verschillende instelbare laadprogramma's.
Bij de aankoop van acculaders spelen verschillende factoren een rol. Ten eerste moet u nagaan of accu's uitsluitend moeten worden opgeladen of dat ze permanent in een bepaalde ladingstoestand moeten worden gehouden. Als dat laatste het geval is, kies dan voor een druppellader. Een druppellader zorgt ervoor dat de autoaccu op een bepaald laadniveau blijft als hij langere tijd niet wordt gebruikt, om diepontlading te voorkomen en de auto op elk moment te kunnen starten. De meest veelzijdige laders zijn laders die niet alleen kunnen worden gebruikt om op te laden, maar ook een onderhouds- en conserveringsfunctie hebben.
Eenvoudige acculaders die slechts één spanning leveren zijn voldoende voor noodgevallen. De spanning die het apparaat levert, moet echter identiek zijn aan de spanning die de op te laden accu nodig heeft. Apparaten die meerdere spanningen en stromen leveren zijn praktischer, vooral als u meerdere voertuigen hebt in plaats van slechts één auto of motor. Over het algemeen is het aan te raden om laders te gebruiken die alle gangbare accutypen in de autosector ondersteunen. Dit betekent niet alleen loodzuur- en gelaccu's, maar ook lithium-ion- en AGM-accu's. Dit is vooral relevant voor werkplaatsladers voor professioneel gebruik, die op verschillende voertuigen worden gebruikt.
Veiligheidsfuncties zijn ook belangrijk. Een goede autolader moet beveiligd zijn tegen kortsluiting, overbelasting, oververhitting en omgekeerde polariteit. Microprocessorladers die automatisch herkennen wanneer de lader verkeerd is aangesloten, zijn in dit opzicht erg praktisch. Dergelijke modellen zijn zeer geschikt voor mensen die niet zo bekend zijn met auto's.
Acculaders worden meestal gevoed via het 230 V lichtnet. Hiervoor zijn ze uitgerust met een netstekker (EU-stekker of aardcontactstekker). Als alternatief zijn er ook laders met een externe accu verkrijgbaar. Deze bieden een goede service als er geen stopcontact in de buurt is, omdat de stroom voor het opstarten van de lader uit de accu kan worden gehaald. Dergelijke modellen zijn bijzonder geschikt voor mobiel gebruik.
Wat is ontzwavelen?
De meest gebruikte accu's in auto's zijn loodzuuraccu's. Laders die worden gebruikt om loodzuuraccu's op te laden, hebben een zogenaamde desulfatiefunctie. Desulfatie is een proces waarbij sulfaatkristallen worden vernietigd. De achtergrond hiervan is als volgt: loodzuuraccu's bestaan uit loden platen die zijn ondergedompeld in zwavelzuur. Zwavelzuur bevat sulfaat, dat met het lood reageert en het bedekt. Als er te veel sulfaat op de platen zit, beperkt dit de prestaties en capaciteit van de loodzuuraccu. Desulfatie gaat dit tegen. De acculader geeft een pulserende stroom af die de sulfaatlaag verwijdert. Hierdoor worden de prestaties hersteld.
Wat kan een batterijlader met jumpstartfunctie doen?
Een eenvoudige acculader wordt alleen gebruikt om lege accu's op te laden. Een batterijlader met een jumpstartfunctie kan daarentegen onmiddellijk de energie leveren die nodig is om te starten. Voor dit doel kan hij gedurende korte tijd een bijzonder hoog vermogen leveren. De acculader zorgt dus voor de jumpstart waarvoor anders een tweede auto of motor nodig zou zijn.
Wat zijn de voordelen van een oplader voor autoaccu's met geheugenfunctie?
Met een acculader met geheugenfunctie wordt het geselecteerde laadprogramma opgeslagen en voortgezet na een stroomstoring of een onderbreking in de stroomtoevoer zonder dat het opnieuw moet worden ingesteld.