Uitleg: toerentalregelaars
Stroom wordt vaak opgewekt in machines die roterende motoren gebruiken. Zogenaamde toerentalregelaars worden gebruikt om de snelheid in te stellen en, indien nodig, te beïnvloeden. Ze worden gebruikt om apparaten te besturen of om systemen te bewaken waarvan een exacte of constante snelheid voor de functionaliteit belangrijk is. Hieronder leest u wat toerentalregelaars zijn en waar u op moet letten bij het kopen ervan.
Snelheidsregelaars en toerentalregelaars zijn onderdeel van aandrijftechnologie en worden gebruikt om de snelheid in te stellen op roterende technische componenten. Ze maken deel uit van bestuurbare aandrijfsystemen zoals motoren of reductiemotoren, die bijvoorbeeld in ventilatoren, blowers of pompen te vinden zijn. In het dagelijks gebruik is er nauwelijks onderscheid tussen snelheidsregelaars en toerentalregelaars, maar technisch kunnen ze wel degelijk van elkaar worden onderscheiden.
Wat is het verschil tussen snelheidsregelaars en toerentalregelaars?
Snelheidsregelaars specificeren een snelheid, maar controleren niet of deze wordt bereikt. Met toerentalregelaars daarentegen wordt het moment van feedback toegevoegd. Ze specificeren een snelheid en zorgen er tegelijkertijd voor dat deze wordt bereikt en gehandhaafd. Toerentalregelaars zoals die in elektrische motoren zijn geïnstalleerd, zijn vaak uitgerust met sensoren die continu de snelheid registreren. Als de werkelijke waarde afwijkt van de vooraf gedefinieerde doelwaarde, vindt snelheidsregeling plaats, waarbij de twee waarden op elkaar worden afgestemd. Op deze manier kan een constante snelheid worden gegarandeerd met verschillende belastingen. Dit is bijvoorbeeld voordelig in het geval van elektrische boormachines, die een even sterke output moeten leveren zodra de aard van de muur verandert. Toerentalregelaars kunnen soms ook de snelheid wijzigen als reactie op een specifiek regelsignaal. Een voorbeeld hiervan is de afstandsbediening van modelauto's.
Toerentalregelaars zijn beschikbaar voor verschillende soorten motoren. Gebruik AC-toerentalregelaars om een wisselstroom- of AC-motor te regelen (AC = wisselstroom). DC-toerentalregelaars zijn daarentegen geschikt voor gebruik in gelijkstroom- oftewel DC-motoren (DC = gelijkstroom). U vindt deze in onze online shop.
Hoe werken toerentalregelaars?
Toerentalregelaars werken volgens verschillende principes. Ze kunnen bijvoorbeeld worden bediend binnen een bepaald voltbereik met behulp van transformatoren, frequentieomvormers, sensoren of een invoercontroller. Elektronische toerentalregelaars, die de snelheid in AC-motoren continu kunnen regelen, zijn vaak gebaseerd op de zogenaamde voorrand- of achterrandregeling, waarbij de stroomafgifte wordt geregeld door een triac. Bij dit principe gaat er minder vermogen verloren dan bij circuits waarvan de spanningen worden geregeld door een weerstand. Toerentalregelaars die op deze manier werken, kunnen continu alle eenfasemotoren regelen die in kleine apparaten worden gebruikt, zoals inductie, gearceerde polen en universele motoren. Ze moeten bij voorkeur worden gebruikt als een vermogensregelaar, d.w.z. gebruikt waar de snelheid ook wordt gebruikt om het vermogen te regelen. Dit is bijvoorbeeld het geval bij ventilatoren, die bij lagere snelheden minder luchtdoorvoer genereren: er wordt minder vermogen gebruikt met minder ventilatie, wat uiteindelijk elektriciteit bespaart. Een toerentalregelaar moet primair geschikt zijn voor het betreffende doel. De fabrikanten specificeren vaak de apparaattypen waarmee een controller compatibel is. Dit moet u zeker opvolgen.
Waar moet u op letten bij aankoop van een toerentalteller?
Afhankelijk van of u een DC-motor of AC-motor wilt regelen, kiest u een AC- of DC-toerentalregelaar. De zogenaamde armatuurstroom (gespecificeerd in ampères) speelt een belangrijke rol. Het is de maat voor het elektrische koppel in de motor en neemt toe in verhouding tot de mechanische belasting. De armatuurstroom neemt de positie in van de belangrijkste gemanipuleerde variabele omdat de snelheid ervan afhankelijk is.
Kortom, het is ook belangrijk om aandacht te besteden aan de huidige draagkracht van een toerentalregelaar, vooral als deze continu wordt gebruikt. Zorg ervoor dat de waarde de maximaal toelaatbare continue stroom aangeeft en niet verwijst naar een stroom die de toerentalregelaar slechts één keer of voor een korte tijd kan verdragen. Het is raadzaam om rekening te houden met een bepaalde "buffer", dat wil zeggen, een toerentalregelaar te kiezen die iets veerkrachtiger is dan nodig. De reden hiervoor is dat de bedrijfsomstandigheden niet altijd met zekerheid kunnen worden voorspeld.
Ontwerp- en montageopties (oppervlak of vlak) moeten ook worden overwogen. Er zijn toerentalregelaars in de vorm van open of halfopen modules en modules die volledig zijn ingebouwd in behuizingen, die meestal van kunststof zijn en af en toe met een schakelaar zijn uitgerust. Als gevoelige elektronica (bijv. een transformator) in de behuizing wordt geïnstalleerd, moet de juiste beschermingsgraad worden aangehouden. Hoogwaardige versies hebben beschermingsklasse IP 54 en beschermen elektronica tegen stof en vocht.
Sommige toerentalregelaars hebben ook een aansluiting voor accessoires of een aansluiting voor andere apparatuur. Handige accessoires kunnen bijvoorbeeld een luchtklep of een verlichtingseenheid zijn. Bij het aansluiten van meerdere verbruikers moet rekening worden gehouden met een bepaalde reservebelasting.
Tip: let op de klokfrequentie
De klokfrequentie (gespecificeerd in Hz of kHz) kan een belangrijk aankoopcriterium zijn. Eenvoudig gezegd geeft het de werksnelheid van een toerentalregelaar aan. Een hoge klokfrequentie gaat vaak gepaard met een stil werkende motor. Als de frequentie lager is, kan een zoemend geluid hoorbaar zijn. Hoe hoog de klokfrequentie van een snelheidsregelaar moet zijn, hangt onder andere af van de motor zelf.
FAQ - Veelgestelde vragen over toerentalregelaars
Kan een dimmer voor laagspanningslampen een toerentalregelaar vervangen voor het regelen van een wisselstoommotor?
Nee. Dimmers voor laagspanningslampen met inductieve transformatoren hebben een vergelijkbare structuur als toerentalregelaars, maar hebben een hogere minimale uitgangsspanning. Dit komt door het feit dat er nog een bepaalde resthelderheid moet zijn wanneer de lichten volledig donker zijn, zodat niet per ongeluk de indruk wordt gewekt dat de verlichting is uitgeschakeld. Een te hoge minimale uitgangsspanning is niet nuttig voor toerentalregelaars omdat dit zou voorkomen dat de motor het lagere snelheidsbereik binnengaat. Het gebruik van een dimmer kan leiden tot voortijdige slijtage en in het ergste geval tot kortsluiting in de motor.
Hebben traploos instelbare toerentalregelaars de voorkeur?
Niet noodzakelijk. Traploos regelbare toerentalregelaars bieden meer flexibiliteit, maar bij lage snelheden produceren ze een geluid dat als vervelend kan worden ervaren. Dit is niet het geval met transformatorcontrollers. Ze werken bijzonder stil en kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt in ventilatiesystemen in slaapkamers, bibliotheken of andere kamers waar ruis niet wenselijk is.