Advies
Deze tekst is automatisch vertaald.
Wat u moet weten over autorelais
-
Wat is een autorelais?
-
Werking van autorelais
-
Onze Praktijktip: montage
-
Selectiecriteria voor auto relais
-
Wat is bij gebruik van autorelais gaat?
Wat is een autorelais?
De auto-elektra voorziet alle componenten van een voertuig met spanning , de van de auto-accu of dynamo beschikbaar wordt gesteld. Tussen de bron op de betreffende verbruiker bevinden zich elektrische of elektronische componenten, die het gewenste onderdeel in- of uitschakelen
Het gebeurt ofwel handmatig door de kfz-nutzer via de schakelaar, maar kan ook aan de hiervoor vastgelegde voorwaarden verbonden zijn, zoals buitentemperatuur of regen. Ook de herkenning van een bezette passagiersstoel om in het ergste geval de airbag te activeren (of niet), behoort bij.
Hoewel veel innovatieve componenten in de auto een hoog rendement bij een aanzienlijk minder stroom, hebben, als bijvoorbeeld bij LED-lampen het geval is, is er nog een hoeveelheid verbruikers met een hoog stroomverbruik te voorzien. Naast de startmotor, behoren daartoe bougies voor dieselmotoren, raamverwarming, hifi-installaties, stoelverwarmingen en verwarmde spiegels. Voor het knipperen van zijn zogenaamde Relais richtingaanwijzer, ook voor het trekken van een aanhanger, ingebouwd. Bij het gebruik van meerdere kfz-bordbatterien zorgen scheidingsrelais voor hun op elkaar afgestemde werking.
In uw auto een treden door de relatief lage boordspanning van meestal 12 Volt hoge stromen. Dat vereist kabel met grotere diameters, om de betreffende consumenten verliesarm te voorzien. Om de lengte van kabels met een grote dwarsdoorsnede van de voeding van de auto naar de verbruiker zo klein mogelijk te houden, worden de verbruikers met relais - dus zonder ruimtelijke "omweg" via de schakelaar - aangestuurd. Deze afstandsbedieningen zijn bijzonder robuust opgebouwd, om de speciale bedrijfsomstandigheden in voertuigen te voldoen
Hoogvermogensrelais zijn voor de 12 V/DC-boordnet in de auto ontworpen
Werking van autorelais
Open autorelais met zichtbare spoel, door de stuurstroom stroomt
In opbouw en werking verschillen autorelais in feite niet van "normale" relais: een door de ingeschakelde stuurstroom durchflossene spoel magnetiseert de spoelen kern . De trekt een magnetisch effectieve metalen plaat aan, die via een mechaniek een contact sluit, opent of verandert.
Dit is in de regel om mono stabiele relais , waarvan de solenoïde voor het vasthouden van het laadtoestand permanent met stroom doorheen loopt moet zijn. Dit zorgt voor functionele veiligheid bij de in de auto optredende trillingen. Bistabiele relais hebben alleen een schakelimpuls om de gegeten staat te houden, waarvoor een permanente magneet zorgt. Moderne autorelais dit type staan de mono-stabiel relais inmiddels in niets onder voor en ontlasten het boordnet van een auto.
De relaiscontacten zijn voor de kfz-einsatz dankzij hochveredelter oppervlakken zodanig uitgevoerd, dat ze probleemloos hoge stromen kunnen schakelen, zonder door contact afbranden die slijten. Hochstrom-Kfz-relais kunnen verwerken tot 500 ampère inschakelstroom.
Relais voor voertuigen zijn zeer compact opgebouwd en zo ingekapseld, dat u tegen trillingen en omgevingsinvloeden zoals hitte, vocht of agressieve media zoals olie of brandstof voldoende beschermd zijn. Daarom is ook de bedrijfstemperatuurbereik groot. Vaak komen glasvezelversterkte polyamide voor het relais behuizing voor gebruik, zodat de fabrikant werk temperaturen van ongeveer -40 tot 85 °C garantie kunt.
Voor een veilige montage worden veel autorelais eenvoudig in passende relaissokkel gestoken. Ze zijn daar door haakjes of veerkracht tegen per ongeluk losraken beschermd. Dankzij deze sokkelmontage is bij het wisselen van defecte relais een defecte insteken bijna niet mogelijk.
De elektrische aansluitingen zijn vaak verschillend uitgevoerd, om een verkeerd bezet van de besturings- en vermogenscircuit te voorkomen. Bovendien zijn meestal de indeling en een nummering van de aansluitingen naar een in en aan voertuigen gangbare sleutel op de behuizing gedrukt.
30 A, relais met geïntegreerde zekering houder en speciale bevestiging
Onze Praktijktip: autorelais monteren
Als relais in de auto met kunststof- of metalen clips worden bevestigd, zorg ervoor dat u altijd nieuwe (eenmaal-)clips te gebruiken. Bij het gebruik van metalen aandrijf schroeven is op de plaats van de schroefverbinding op de instandhouding van een intacte roest structuur te letten. Het kan bijvoorbeeld bij de inbouw van krachtige hifi-componenten van belang zijn.
Selectiecriteria voor auto relais
De auto relais in onze online shop zijn volgens diverse criteria worden geselecteerd.
Afhankelijk van de vrachtwagen is de boordspanning van 6, 12 of 24 volt te selecteren. De (max.) Schakelspanning varieert tussen 12 en 75 Volt. De hoge spanningen zijn bijvoorbeeld het gebruik van stuurapparaten voor xenon-kfz-verlichting verschuldigd. Uit de (max.) Schakelstroom tot 150 ampère en de schakelspanning berekent de schakelvermogen.
U kunt bovendien conform soorten verbindingen filters:
- Soldeerpennen , de in system componenten worden gesoldeerd kunnen
- Printaansluitingen voor het solderen op systeem printplaten van regeleenheden in auto
- Platte stekker met de gangbare 4,8 en 6,3 en 9,5 millimeter breedte. Deze stekkers zijn meestal zo aangebracht dat u in de opnamen van de relaiscontacten passen. Vrij gemonteerde relais worden met de platte insteekhulzen van de besturings- en schakelfuncties leidingen verbonden.
De contacttype beschrijft de aard van de schakelcontacten als no of wisselaar en hun beschikbaar aantal.
Bovendien vindt u bij ons autorelais met bijzondere kenmerken, bijvoorbeeld:
- Met bevestigingshoek voor het vastzetten van de relais met schroeven aan onderdelen van de carrosserie of rechtstreeks op de te sturen kfz-komponenten
- Met weerstand voor het gedefinieerde afbouw van de inductie na het uitschakelen van autorelais om andere onderdelen tegen schadelijke spanningspieken te beschermen
- Zonder bevestigingshoek voor het insteken in relaissokkel of voor het solderen in systemische omgevingen
- Zonder behuizing. Deze autorelais bevinden zich zelfs in de behuizingen van de besturingselektronica eenheden van de auto, zodat deze niet met een behuizing beschermd moeten worden.
De autorelais zijn ISO-gecertificeerd en voor een groot deel RoHS-conform.
Wat is bij gebruik van autorelais gaat?
Als een elektrische verbruiker in de auto niet werkt, moet de eerste blik van de betreffende autozekering gelden. Is deze intact, wordt ook een defecte relais als oorzaak de enige optie.
Voor het testen van een uitgebouwde relais dient een aparte spanningsbron op de boordspanning worden gebruikt. 12-volt relais kunnen al met een 9 Volt blokbatterij controleren. Voor de controle van de functie van schakelcontacten van een relais dient een multimeter worden gebruikt.
Ingestoken relais kunnen door vervuiling of slijtage aan de contacten zeer goed vastzitten. Bij het vervangen is daarom voorzichtigheid geboden. Van geweld kan de montage-eenheid of de relaissokkel vernielen , wat een grotere reparatiewerkzaamheden kan leiden.
Het aan- of verbreken van steekverbindingen onder belasting veroorzaakt slijtage van de contacten, verhoogde overgangsweerstanden en kan ook de vernieling van apparaten tot gevolg hebben. Daarom dient voor werkzaamheden aan het autoboordnet altijd de de accu worden afgeklemd.
Zorg ervoor, dat eventueel benodigde codes opnieuw starten van autoradio's bij de hand zijn.
Autorelais met 6,3 mm platte stekker voor een eenvoudige inbouw