Advies
Achteruitkijkcamera's: goed zicht naar achteren bij parkeren en manoeuvreren
Parkeren in smalle parkeervakken en nauwkeurig manoeuvreren vergen enige vaardigheid. Het is makkelijk om een obstakel te missen. Het achteruitrijden van een bestelwagen, bouwvoertuig of caravan kan zelfs ervaren bestuurders doen zweten. Het is makkelijker met een achteruitrijcamera. De camera met groothoekperspectief maakt het gemakkelijker om de achterzijde van auto's, stationcars, bestelwagens, kampeerwagens, caravans, aanhangwagens, vrachtwagens, terreinwagens en bussen te zien en zorgt voor meer veiligheid in het verkeer.
Naast de akoestische parkeerhulp laat het videobeeld van de camera aan de achterzijde zien of er zich obstakels achter of rond het voertuig bevinden. Dit betekent meer comfort en een betere oriëntatie voor de bestuurder. Parkeermanoeuvres met centimeterprecisie zijn dus gemakkelijk te beheren.
Gekleurde hulplijnen op de monitor helpen om de afstand tot obstakels in te schatten. De geleidelijnen maken manoeuvreren gemakkelijk, zelfs in moeilijke situaties. Op die manier spaart de video-achteruitrijdhulp uw zenuwen, beschermt hij de voetgangers en helpt hij dure schade aan het voertuig te voorkomen. U rijdt meer ontspannen, zonder dode hoeken en vermindert het risico op ongevallen.
In de bedrijfsauto's van vakmensen en technici, volgeladen met gereedschap en materiaal, is de camera vaak de enige manier om het landschap achter de auto in de gaten te houden, naast de binnen- en buitenspiegels.
Veel nieuwe voertuigen zijn in de fabriek of als optie uitgerust met een achteruitrijcamerasysteem. Op voertuigen zonder camera en op tweedehandsauto's kan de praktische achteruitrijassistent gemakkelijk en goedkoop achteraf worden gemonteerd. De retrofit-camera's met een goede prijs-prestatieverhouding kunnen worden gebruikt voor auto's, bedrijfsvoertuigen, voertuigen van hulpdiensten en vrachtwagens.
Retrofit-achteruitkijkcamera's werken op dezelfde manier als de in de fabriek ingebouwde camerasystemen. Een of meer videocamera's aan de achterzijde van het voertuig nemen de omgeving op en zenden het bewegende beeld via een kabel of draadloos per radio naar een monitor waarop de bestuurder comfortabel kan kijken en die hij dus als oriëntatiehulp kan gebruiken. Het display toont een gespiegeld beeld, net als in de achteruitkijkspiegel.
Camera's voor inbouw achteraf worden meestal geleverd met een eigen scherm en worden vaak aangeboden als een achteruitrijcamerakit bestaande uit camera en scherm. De achteruitrijcamera kits bevatten alles wat u nodig heeft om te beginnen. Afzonderlijk verkrijgbare kabelachteruitkijkcamera's worden, afhankelijk van het model, aangesloten op de DVD-speler in de auto of op een bestaande monitor.
Bekabelde achteruitrijcamera's
Bij een bekabeld achteruitrijsysteem worden de videosignalen van een of meer camera's via een vast geïnstalleerde kabel naar het display gestuurd. Dankzij de kabelverbinding zijn deze modellen zeer storingsvrij in vergelijking met die via radio. De kabel wordt verborgen vanaf de achterkant door het interieur van het voertuig naar de voorkant van het dashboard geleid. Vanwege de kabel is de installatie iets ingewikkelder dan bij een draadloze achteruitrijcamera met radio.
Draadloze achteruitrijcamera's voor smartphones
Sommige draadloze cameramodellen gebruiken het display van een gekoppelde smartphone voor het afspelen van beelden. Deze toestellen vereisen geen bijkomend scherm, wat de installatie vereenvoudigt en ruimte bespaart in de cockpit. Zij schrijven voor dat de bestuurder zijn of haar mobiele telefoon gereed moet hebben wanneer hij of zij begint te rijden. Een houder voor de mobiele telefoon is onmisbaar, omdat de smartphone daardoor duidelijk zichtbaar blijft voor de bestuurder. Achteruitkijkcamera's van smartphones zijn minder geschikt voor bedrijfswagens met vaak wisselende bestuurders.
Draadloze achteruitrijcamera's
Draadloze achteruitrijcamera's zenden hun signaal draadloos naar het display. Voor draadloze achteruitrijcamera's is geen signaalleiding door het voertuig nodig. Het handige hiervan is dat u geen kabels hoeft te leggen. Draadloze modellen zijn daarom ook zeer geschikt als parkeerhulp voor aanhangwagens. Afhankelijk van het model wordt als transmissietype analoge radiotransmissie of digitale radiotransmissie via wifi of Bluetooth gebruikt, wat een veilige gegevensoverdracht garandeert. Om technische redenen is het bereik van wifi-camera's groter dan dat van modellen met Bluetooth.
Afhankelijk van het model is de radiozender in de camerabehuizing geïntegreerd om ruimte te besparen, of in een extra zenderkastje ondergebracht. Wat de installatie-inspanning betreft, zijn de achteruitrijcamera's met geïntegreerde radiomodule in het voordeel. Ze zijn bijzonder gemakkelijk in het voertuig te installeren, maar kunnen iets gevoeliger zijn voor storingen.
Voertuigspecifieke achteruitkijkcamera's
Voertuigspecifieke achteruitrijcamera's zijn afgestemd op de voertuigtypes die in de productbeschrijving worden gespecificeerd. Ze zijn geschikt om achteraf op het fabrieksnavigatiesysteem te worden aangesloten en vereisen geen extra monitor.
Achteruitrijcamera's voor navigatiesystemen
Camera's die compatibel zijn met navigatiesystemen kunnen het beeld desgewenst ook op het scherm van het navigatiesysteem weergeven. De productbeschrijving geeft aan welke modellen worden ondersteund.
Welke apparatuur is belangrijk voor achteruitrijcamera's?
De volgende punten zullen u helpen bij de keuze van een achteruitrijcameraysteem dat aan uw behoeften voldoet:
Kijkhoek
Hoe groter de door de camera bestreken gezichtshoek, hoe meer informatie de bestuurder op de monitor te zien krijgt. Let op de horizontale en verticale kijkhoek zoals aangegeven in de productbeschrijving.
Een grote kijkhoek met een authentieke en zo weinig mogelijk vervormde weergave van de omgeving vergemakkelijkt de oriëntatie. De positie en afstand van personen en voorwerpen zijn voornamelijk afhankelijk van de cameralens en de afstelling van het live-beeld door het camerasysteem. Achtercamera's gebruiken een groothoeklens met speciale lenzen om zoveel mogelijk van de omgeving vast te leggen. Het beeld en de afstanden op de monitor wijken een beetje af van het werkelijke beeld en de werkelijke afstand ten gunste van een groter dekkingsgebied.
Automatische beeldactivatie
Een achteruitrijcamera moet zo intuïtief mogelijk te bedienen zijn, vooral wanneer meerdere bestuurders van één voertuig gebruik maken. Achteruitrijcamera's die automatisch worden ingeschakeld wanneer de achteruitversnelling wordt ingeschakeld, zijn een voordeel. Dit maakt camerasystemen mogelijk die zijn aangesloten op een achteruitrijlicht als stroomvoorziening. Wanneer u de auto in de achteruitversnelling zet, wordt de parkeerhulp geactiveerd en wordt het videobeeld van de achteruitrijcamera automatisch op het display weergegeven. Na het schakelen naar een vooruitversnelling, wordt het beeld automatisch uitgeschakeld.
Als de camera op een permanente stroombron is aangesloten, activeert en deactiveert u het achterzicht via een knop op het display of in de camera-app.
Monitor
Wat de monitor betreft, zijn grootte en goede beeldkwaliteit belangrijk. De kleinste monitoren tonen het videobeeld op een diagonaal van 3 inch, terwijl de grotere modellen tot 9 inch en meer beeldschermen hebben. Hoe groter het LCD-scherm en hoe hoger de resolutie, hoe meer details u kunt zien en hoe gemakkelijker afstanden kunnen worden ingeschat. Houd ook rekening met de ruimte die nodig is voor de respectieve schermgrootte in de cockpit.
Eenheden die zijn uitgerust met automatisch dimmen dimmen automatisch het beeld van de monitor bij schemering en 's nachts, zodat de bestuurder niet wordt verblind. Sommige monitoren hebben extra video-ingangen.
Hittebestendigheid
Achteruitkijkcamera's voor externe montage op het voertuig zijn over het algemeen weerbestendig en ongevoelig voor vocht en koude. Waterdichte camera's met geïntegreerde verwarming zorgen voor een beter zicht, zelfs bij vorst. Beter uitgeruste modellen zijn niet alleen waterdicht, maar hebben ook een verwarmingsfunctie die ijs en sneeuw ontdooit.
Microfoon
Wanneer meerdere mensen manoeuvreren, hebben sommige modellen een geïntegreerde microfoon op de camera om te helpen communiceren met de bestuurder.
Nachtzicht
LED-lampjes die automatisch aangaan in het donker zorgen voor goed nachtzicht. De LED-lampen verlichten het gebied achter het voertuig bij weinig licht.
Meerdere camera's verbinden
Multi-camera omkeersystemen werken met meerdere camera's indien nodig. Afhankelijk van de versie kunt u tot vier videocamera's aan de monitor koppelen via kabel of radio. De extra minicamera's verbeteren het zicht aan de achter- en zijkant van grote voertuigen, vrachtwagens en campers. Extra camera's kunnen ook nuttig zijn in het voorste gedeelte. Wanneer met een aanhangwagen wordt gereden, kan één camera aan de achterzijde van het trekkende voertuig worden bevestigd en een andere aan de aanhangwagen.
Achteruitrijvideosystemen dragen aanzienlijk bij tot de verkeersveiligheid door het zicht naar achteren bij het parkeren, keren en manoeuvreren te verbeteren. Zij zijn een extra hulpmiddel en ondersteunen de bestuurder bij de uitvoering van zijn taken als weggebruiker. Het display laat zien wat er achter het voertuig gebeurt. Bedrijven kunnen aan bijna elke werknemer een bedrijfswagen of bestelwagen toevertrouwen die is uitgerust met een achteruitrijcamera. Dankzij het live videobeeld is parkeren gemakkelijk, zelfs zonder begeleider.
Het camerabeeld helpt u de afstand tot het volgende object en eventuele personen of dieren in het rijgebied te herkennen. Indien nodig kunt u de helderheid en het contrast van het beeld aanpassen. Het beeldbereik van het achteruitrijcamerasysteem is afhankelijk van het voertuig en de toestand van de weg. Duisternis, regendruppels, direct zonlicht, vuil, sneeuw, ijs en hellingen kunnen het beeld van de camera beïnvloeden, maar kunnen gemakkelijk worden geëlimineerd.
Kijk niet alleen naar de monitor bij het resetten. Het moet altijd worden gebruikt samen met de buitenspiegels, de achteruitkijkspiegel en de visuele inspectie door rechtstreeks door de voorruit te kijken.
Hoe wordt een achteruitrijcamera gemonteerd?
Draadloze achteruitrijcamera's en modellen met kabels worden gekenmerkt door een eenvoudige installatie. Afhankelijk van het type voertuig wordt het achteruitrijcamerasysteem geïnstalleerd volgens de bijgeleverde instructies, met behulp van schroefbevestiging, magneten, clips of kentekenplaathouders. De achteruitrijcamera krijgt gewoonlijk stroom van de voeding van de achteruitrijlichten.
Een beschermde installatieplaats is voordelig, zodat de lens tijdens het rijden niet zo gemakkelijk wordt verontreinigd door ronddwarrelend vuil, regen en sneeuw. Sommige fabrikanten bevelen aan de camera te gebruiken in plaats van de kentekenplaatverlichting. De camera neemt dan bovendien de functie van de vorige verlichting over. Een bevestiging onder de handgreepstrip van de bagageruimte en een bevestiging boven of onder de kentekenplaathouder zijn eveneens succesvol gebleken.
Een camerapositie die lichtjes naar beneden is gekanteld in de richting van de weg verbetert de oriëntatie. Het camerabeeld toont dus een deel van de bumper. Het dient als referentiepunt om de afstanden tot naburige voertuigen, muren of de garagemuur beter te kunnen inschatten.
Tip: Gebruik de camera provisorisch vóór de definitieve installatie. U kunt de testopnamen gebruiken om de beelduitsnede in verschillende cameraposities uit te proberen.
Wat zijn de voordelen van een camera met opnamefunctie?
Achteruitkijkcamera's met video-opname kunnen niet alleen live-beelden van het gebied achter de auto via het display naar de bestuurder zenden, maar kunnen ook het live-beeld opnemen wanneer achteruit wordt gereden. Een SD-kaart, microSD-kaart of USB-stick dient als opslagmedium. In tegenstelling tot een dashcam, worden de opnames meestal niet automatisch gewist. De verzamelde video-opnamen kunnen worden geanalyseerd en als bewijs dienen voor de oorzaak in het bedrijf, bijvoorbeeld in geval van een kras op het voertuig. Afhankelijk van het model kunnen de opnamen worden afgespeeld op het display in de auto of op een computer.