Advies
Deze tekst is automatisch vertaald.
Wat onderscheidt een off-road modelauto met verbranding?
Een modelauto voor offroad-verbranding is ideaal uitgerust voor een snelle rit op oneffen en losse oppervlakken. Dit komt door de volgende eigenschappen:
1) Grote wielen met gripprofiel
Om hobbels, kruisingen en kuilen perfect te beheersen, zijn off-road automodellen uitgerust met ongewoon grote wielen. In combinatie met zachte banden, die met hun grove loopvlak zelfs op losse ondergronden voor maximale grip zorgen, kan het aandrijfvermogen perfect worden omgezet in voortstuwing.
2) Off-road chassis
De trolleys zijn ontworpen voor extreme belastingen, zodat de banden altijd optimaal contact hebben met de grond tijdens het accelereren, remmen of in snel bochtenwerk. Individueel geveerde wielen, extreem lange veerweg en progressieve schokdempers compenseren op speelse wijze de meest gewelddadige hobbels en zorgen ervoor dat de chassisplaat niet springt zonder te remmen tijdens het springen.
3) Krachtige aandrijving
Of het nu gaat om een hoogtoerige nitromotor of een grote benzinemotor, de aandrijfconcepten zijn altijd zo ontworpen dat de bestuurder meer dan voldoende vermogen tot zijn beschikking heeft. In combinatie met vierwielaandrijving resulteert dit in een ongelooflijk lichtvoetige acceleratie bij TopSpeed. En bij voertuigen met achterwielaandrijving is een gevoelige behandeling van het gas voldoende om lange bochten te nemen in spectaculaire oeverafwijkingen.
4) Pittig geluid
In een off-road verbrandingsmodelauto gaan prestatie en geluid hand in hand. Dit betekent dat de bestuurder indrukwekkende, onmiskenbare akoestische feedback krijgt over hoe de gasregelopdrachten in het model zijn geïmplementeerd. Aan de andere kant registreren de toeschouwers heel snel het motorgeluid in welk deel van de route de bestuurder het gas helemaal trekt.
Elektrische of verbrandingsmotor, wat zijn de voor- en nadelen?
Het staat buiten kijf dat zowel elektrische als interne verbrandingsmotoren hun voor- en nadelen hebben. Voor een beter overzicht hebben we de belangrijkste argumenten samengevat in een tabel:
Voordelen | Geluidsarm functioneren | Lange reistijden dankzij laag brandstofverbruik. |
Geen verbrandingsresten of olie op het voertuig. | De gebruiksperiode wordt alleen beperkt door het tankvolume of de brandstoftoevoer. | |
Gebruiksgemak. | Geen dure accu's en opladers nodig. | |
Ongecompliceerde mechanica, omdat de remfunctie via de motor wordt gerealiseerd. | Na het tanken direct klaar voor gebruik. | |
Achteruit rijden mogelijk via snelheidsregelaar. | Motorgeluid past bij de vermogensafgifte. | |
Nadelen: | Reistijd beperkt tot batterijcapaciteit. | Bedrijfsgeluid wordt soms als luid en ongemakkelijk ervaren. |
Extra batterijen zijn vereist voor langere rijtijden. | Verbrandingsresten of olie op het voertuig. | |
Oplader voor batterij nodig. | Carburateurafstelling vereist specialistische kennis en ervaring. | |
De batterijen moeten voor gebruik worden opgeladen. | Mechanica complexer, omdat schijfremmen worden gebruikt. | |
Het motorgeluid komt niet overeen met de vermogensafgifte. | Achteruitversnelling alleen mogelijk via handgeschakelde versnellingsbak. |
Zoals u in het overzicht kunt zien, hebben beide typen schijven voor- en nadelen. Uiteindelijk moet elke gebruiker zelf beslissen of een verbrandingsmotor of een elektrische offroad-modelauto de betere keuze is.
Waar kan ik met een off-road IC-modelauto rijden?
Vol gas door de grindgroeve zorgt voor een goed humeur!
Vanwege de aanzienlijke geluidsemissie is het helaas niet zo eenvoudig om een geschikte locatie te vinden voor het besturen van een terreinwagen met verbrandingsmotor. De onbetwiste beste plaats is en blijft het speciaal aangelegde circuit van de club.
Veel clubs bieden de mogelijkheid om de route als gastchauffeur tegen een kleine vergoeding te gebruiken en om eerste ervaring op te doen met een verbrandingsautomodel. Lidmaatschap van de club is dus niet nodig, maar je hebt wel de mogelijkheid om te profiteren van de knowhow van de clubleden.
Bovendien is rijden op een bepaald circuit aanzienlijk veeleisender dan rijden op een grote open ruimte zonder specifieke richtingsspecificaties. De modelauto moet immers zo dicht mogelijk bij de ideale lijn komen. Zelfs kleine afwijkingen van de ideale lijn betekenen dat de volgende bocht niet optimaal wordt onderhandeld, wat meteen duidelijk is voor de bestuurder. De gevoelige omgang met gas en besturing wordt intuïtief geleerd.
Als je geen club in de buurt hebt, kun je natuurlijk zelf op zoek gaan naar een geschikte plek, zoals een zand- of grindgroeve. De eigenaar / operator moet echter eerst om toestemming worden gevraagd voordat hij het model voor het eerst gebruikt. In deze context kan ook worden verduidelijkt op welke tijden en in welke gebieden de site mag worden gebruikt. Er moet echter ook worden verduidelijkt dat de bediening van een modelauto met verbranding niet in strijd is met milieu-, natuur- en dierenbeschermingsvoorschriften.
Welke brandstof wordt gebruikt in modelauto's met off-road verbranding?
Off-road modelauto's op een schaal van 1: 6 of 1: 5 worden meestal aangedreven door een benzinemotor. De brandstof voor deze motoren is een in de handel verkrijgbaar mengsel van tweetaktolie en superbenzine in een verhouding van 1:25, die bij elk tankstation verkrijgbaar is.
Als de motor nog nieuw is en nog moet worden ingereden, is het raadzaam om 2-takt minerale olie te gebruiken. Wanneer de motor 5 - 10 l brandstof heeft verbrand, kan worden overgeschakeld op 2-takt volsynthetische olie, waarbij de mengverhouding bij sommige benzinemotoren kan worden gewijzigd naar 1:50.
Meer informatie over de brandstofmengverhouding vindt u in de documentatie van het modelvoertuig.
Bij het benzinestation is brandstof voor benzinemotoren.
Methanolbrandstof is verkrijgbaar in een grote verscheidenheid aan containers.
Off-road modelauto's op een schaal van 1: 8 worden meestal gebruikt met motoren met gloeiontsteking, ook wel nitromotoren of methanolmotoren genoemd. Bijzonder aan deze motoren is het functionele principe, dat is gebaseerd op een dieselmotor. In plaats van een bougie gebruiken deze motoren een gloeibougie die voor het starten moet worden voorverwarmd.
Deze motoren hebben methanol als brandstof nodig, gemengd met synthetische of castorolie voor smering en nitromethaan om de ontsteking te verbeteren of de prestaties te verbeteren.
Deze brandstof wordt gemengd in verschillende containers en met verschillende nitro-inhoud.
Onze praktische tip:
Een brandstof met 15-16% nitromethaan is voldoende om je op weg te helpen. Een hoger gehalte aan nitromethaan maakt de brandstof alleen onnodig duur en verhoogt de belasting van de motor. De bijbehorende prestatiewinst is vooral alleen interessant voor concurrerende rijders.
Belangrijk:
Door de verbranding van methanol en nitromethaan ontstaan zure verbrandingsresten die moeten worden geneutraliseerd met speciale 'after run' oliën. Anders bestaat het risico dat de krukaslagers gaan roesten.
Waar moet ik op letten bij het besturen van een terreinwagen met verbrandingsmotor?
Let op!
De bediening van modelauto's met verbrandingsmotoren gaat gepaard met een zeker risicopotentieel. Daarom mogen kinderen en jongeren alleen onder toezicht van volwassenen een model met verbrandingsmotor starten.
De motor, de uitlaatdemper of andere voertuigonderdelen zoals de remschijven kunnen tijdens het rijden erg heet worden. Hierdoor ontstaat een acuut risico op brandwonden. Laat het model daarom afkoelen tot omgevingstemperatuur voordat u montage- of afstelwerkzaamheden uitvoert.
Motor laten inlopen
Waarschijnlijk het belangrijkste punt bij het gebruik van een model met verbrandingsauto is het feit dat een nieuwe motor moet worden ingereden.
Goed opgeleide motoringenieurs in de auto-industrie zeggen heel duidelijk dat alle roterende of glijdende delen van een nieuwe motor ruw en ongelijk zijn als je ze van dichterbij bekijkt. Hierbij komen nog de toleranties bij de productie en de vervormingen door thermische en mechanische belasting.
Voor een modelmotor is het dus duidelijk nodig om deze motor in te laten lopen zodat de bewegende delen zich aan elkaar aanpassen. Let op de volgende punten:
•Lage snelheid
•Zeer rijk brandstof / luchtmengsel
•Onderbreek de inloopperiode met pauzes
•Laat de motor minimaal 30 minuten draaien
Na deze tijd kan de motor worden uitgemergeld, zodat het voertuigmodel kan worden bediend. Het uiteindelijke inloopproces kan afhankelijk van de motor en brandstof meerdere uren duren. Gedurende deze tijd moet u de aandrijving in ieder geval met een vette carburateurinstelling gebruiken en pas na verloop van tijd het maximumvermogen voorzichtig onderzoeken.
Een aandrijving met een vette carburateurinstelling bereikt eventueel niet het maximaal mogelijke vermogen. Maar er ontstaat daarbij geen schade. Een motor met een te magere instelling raakt zeer snel oververhit en kan in zeer korte tijd ernstig beschadigd raken.
Het inloopproces is uiterst belangrijk voor nitromotoren.
Alleen te gebruiken met luchtfilter
Zonder luchtfilter werkt het niet offroad.
Tijdens een wilde rit door het gebied dwarrelen de grof vermoeide banden in grote hoeveelheden stof en vuil op. Dat is hoe het zou moeten zijn. Maar de verbrandingsmotoren zijn erg gevoelig voor vuil dat via de inlaatlucht in de motorruimte komt. De stenen ter grootte van een kiezelsteen werken dan als schuurpapier en vernietigen de loopvlakken van de zuiger en de kogellagers in zeer korte tijd.
Luchtfilters zijn daarom een absolute must! Om het filtereffect te vergroten worden de papier- of schuimfilters doorweekt met een speciale luchtfilterolie. Zo worden zelfs de fijnste deeltjes uit de lucht gefilterd en dankt de motor ze met een lange levensduur.
Stel de carburateur correct af
Het rijplezier met een terreinmotor met verbrandingsmotor is afhankelijk van de carburateurinstelling. Het beste model met de krachtigste motor zal het rijplezier niet verspreiden als de motor met tegenzin toeren maakt door een verkeerd afgestelde carburateur en het vermogen bij volgas volledig afneemt.
Om deze reden moet u vertrouwd raken met de technologie en de werking van de carburateur-stelschroeven. Alleen dan kan de bestuurder zijn motor perfect afstellen om een betrouwbare werking van de motor te behouden in elk toerentalbereik.
Het maximale motorvermogen wordt ingesteld met de volgasstelschroef (1) en er is een aparte stationair stelschroef (2) voor stationair draaien.
De modelauto's worden meestal vergezeld van uitgebreide bedieningsinstructies, die ook de exacte afstelling van de carburateurnaalden tonen. Maar hoe dan ook, het is belangrijk voor elke gebruiker om een bepaalde gevoeligheid te ontwikkelen voor het afstellen van zijn motor.
Klassieke 2-naalds carburateur van een nitromotor.
Laat de motor opwarmen
Laat de motor eerst warmdraaien en ga dan vol gas.
Als u lang van uw modelmotor wilt genieten, geef hem dan voldoende tijd om de bedrijfstemperatuur te bereiken. Als de motor warm is, is de smeerfilm van de olie stabiel en past de carburateurinstelling perfect, omdat de instellingen van de carburateurnaalden altijd worden uitgevoerd als de motor warm is. Nu kunt u zonder aarzelen vol gas geven en de motor voert de snelheidswijzigingen snel door.
Als er al volgas wordt gegeven als de motor koud is, is er geen veerkrachtige smeerfilm opgebouwd. De gevolgen kunnen zijn: verhoogde motorslijtage of zelfs kapitaalschade.
Schroef de carburateur niet te veel vast
Als een model motor altijd goed heeft gelopen en plotseling niet start of ruw loopt, komt dat waarschijnlijk niet door de carburateur instelling. De ervaring heeft geleerd dat het draaien van de stelschroeven voor stationair draaien en vol gas het alleen maar erger maakt.
Het is beter om naar andere oorzaken te zoeken, zoals een lekkende benzineslang, vuil in het brandstofsysteem of een defecte ontsteking / bougie of gloeibougie.
Onze praktische tip:
Wanneer u de perfecte instelling voor de stelschroeven van de carburateur heeft gevonden, moet u de instelling precies noteren. Draai hiervoor elke stelschroef zo ver mogelijk in en tel het toerental. Als u de stelschroef bijvoorbeeld 2 draait¼Draai, draai de schroef weer exact met deze waarde open, zodat de stelschroef weer op de oorspronkelijk perfect passende instelwaarde staat. Voer dit proces uit met volgas en stationair stelschroef en noteer beide waarden.
Als u de carburateur later moet demonteren voor onderhoud of reiniging en de stelschroeven moet verwijderen, kunt u de carburateur eenvoudig opnieuw instellen op de perfecte waarden met behulp van de vermelde waarden.
Veelgestelde vragen over modelauto's met off-road verbranding
Wat betekent een rijke of magere carburateurafstelling precies?
Men spreekt van een “rijke” stand als het aandeel brandstof in de door de motor aangezogen lucht hoog is. Als de stelschroeven van de carburateur worden verwisseld zodat de motor minder brandstof krijgt, spreekt men van een "lean" stand. Omdat de modelmotor ook de olie voor smering van de brandstof ontvangt, is het gevaarlijk om de motor te mager te laten lopen. Onvoldoende smering kan tot grote motorschade leiden. Daarom is het beter om de carburateur "rijker" af te stellen.
Waar kunt u de brandstof krijgen voor modelauto's met verbrandingsmotor?
U kunt de brandstof voor een model met een benzinemotor bij elk tankstation krijgen. Het is belangrijk om op de mengverhouding te letten. De brandstof voor motoren met gloeiontsteking is verkrijgbaar bij Conrad Electronic-filialen of bij de plaatselijke modelwinkel. Aangezien de brandstofcomponenten giftige stoffen zijn, worden ze pas vanaf 18 jaar en op vertoon van een identiteitsbewijs ingeleverd.
Mijn 1/8 modelauto met nitromotor rookt heel sterk. Is er iets kapot?
Nee, precies het tegenovergestelde. De sterke uitlaatrook getuigt van een rijke carburateurpositie. Dit betekent dat het aandeel brandstof in het gas / luchtmengsel erg hoog is. Deze instelling is goed als de motor nog nieuw is. Na verloop van tijd kan de carburateur slanker worden gemaakt, dan rookt de uitlaat minder.
Hoe kan ik de functie van een gloeibougie controleren?
Sluit de gloeibougie eenvoudig aan wanneer deze is verwijderd op een voedingspaneel of een gloeibougie-connector. In de holle hand is goed te zien of het filament oranje tot lichtrood oplicht. Voorzichtigheid is echter geboden, aangezien de gloeibougie in korte tijd erg heet wordt.
Kan ik zonder voorkennis een verbrandingsmodelauto starten?
Zonder voorkennis wordt het moeilijk omdat je veel fout kunt doen. Ofwel lees je de materie in en verwerf je de nodige basiskennis, ofwel wend je je tot een modelbouwer die al uitgebreide kennis heeft van het omgaan met modelmotoren.