Advies
Wat u moet weten over auto-accu's
Startaccu's worden gebruikt als autoaccu's. Met een spanning van 12 V leveren ze de elektrische energie om een verbrandingsmotor te starten. De motoren van stroomopwekkingseenheden werken ook met startaccu's, die bijvoorbeeld worden gebruikt op kampeervakanties, op feesten in de open lucht en als noodstroomoplossing. Startaccu's zijn technisch gezien meestal loodzuuraccu's.
-
Dit zijn de taken van startaccu'ss in voertuigen
-
Hiervoor kunnen ook 12 V-batterijen worden gebruikt
-
Criteria voor het kiezen van een geschikte startaccu
Dit zijn de taken van startaccu's in voertuigen
Auto-accu's vervullen belangrijke functies in personenauto's (auto's):
- Bij het starten: Voorzie de startmotor van elektrische energie en voeding voor andere relevante componenten zoals het injectiesysteem, bobine en regeleenheden. Kortstondig treden hoge stromen op.
- Tijdens het rijden: stroomvoorziening voor de dynamo en alle elektronica aan boord zoals boordcomputer, USB-oplaadpunten, airconditioning en radio.
- Bij stilstand: voeding voor noodverlichting en alarmknipperlichten, evenals andere bedieningsapparatuur en displays zoals klok en radio.
Zowel dieselvoertuigen als benzinewagens hebben een startaccu nodig van 12 V. Auto-accu's met een nominale spanning van 12 V zijn strikt genomen geen accu's die eenmalig kunnen worden gebruikt, maar eerder oplaadbare accu's. De bijbehorende laadtechniek is zo in het voertuig ingebouwd dat de"accu" zichzelf tijdens het rijden steeds weer oplaadt. De laadspanning is iets hoger dan de 12 V waardoor de accu oplaadt. Niettemin wordt de nominale spanning van voertuigen meestal gegeven als 12 V. Als gevolg van de ontlaadcyclus bij het leveren van elektriciteit aan elektrische verbruikers en het opladen tijdens het rijden, hebben voertuigaccu's meestal een lange levensduur van meerdere jaren.
Grotere voertuigen zoals vrachtwagens worden gebruikt met 24 V-batterijen en hogere capaciteiten. Deze spanning wordt opgewekt door twee in serie geschakelde 12 V-accu's of door speciale 24 V-voertuigaccu's.
Opmerking: voor auto's met een start-stopfunctie zijn er speciale verbeterde natte accu's, EFB-accu's met vliesmatten, omdat de frequente startprocessen een hogere cyclusstabiliteit vereisen dan de conventioneel gebruikte loodaccu's.
Onze praktische tip: Voordelen van loodbatterijen
Tot dusverre hebben loodbatterijen zich kunnen handhaven tegen lithium-ionbatterijen op de automarkt. De reden hiervoor zijn de lagere fabricagekosten bij grootschalige productie. Sommige fabrikanten, zoals Porsche, experimenteren nog met lithium-startaccu's. Incidentele aanpassing van lithium-ionbatterijen is ook te vinden in scooters en motorfietsen.
Hiervoor kunnen ook 12 V auto-accu's worden gebruikt
Auto-accu's zijn niet alleen bedoeld als autoaccu, maar ook voor andere doeleinden als oplaadbare energiebron met 12 V-spanning. Ze worden vaak gebruikt voor plaatsonafhankelijke stroomvoorziening.
Enkele voorbeelden van andere toepassingen van startaccu's zijn:
- voor de stroomvoorziening van kleine elektrische apparaten zoals smartphones, tablets en navigatiesoftware op kampeervakanties en op festivals
- voor radio's en luidsprekers in de vrije natuur, bijvoorbeeld in volkstuinen of op zomerfestivals
- voor de verlichting van buitenruimtes, bijv. met energiebesparende LED-technologie
Bij verkeerd gebruik van auto-accu's moeten ze natuurlijk af en toe worden opgeladen. Laadtechniek voor startaccu's en andere accessoires voor accu-onderhoud vindt u hier.
Hiermee moet bij het kiezen van startaccu's rekening worden gehouden
U vindt deze in onze winkel als u een nieuwe accu voor uw auto nodig heeft. Informatie over het benodigde vermogen vindt u op de oude accu of in de handleiding van uw auto.
Startaccu's verschillen niet van elkaar wat betreft de nominale spanning van 12 V. Ook de positie van de elektrische aansluitingen is gestandaardiseerd. Maar er zijn verschillen in termen van batterijcapaciteit.
De elektrische capaciteit van startaccu's wordt gespecificeerd in ampère-uren (Ah). Het geeft dus aan hoeveel ampère er per uur geleverd wordt om aangesloten verbruikers van stroom te voorzien.
Het theoretische nominale vermogen is echter onderhevig aan verschillende invloeden
- De batterij ontlaadt sneller bij hogere stroomsterktes.
- Bij lage temperaturen raakt de accu sneller leeg.
- Naarmate de batterij ouder wordt, kan de capaciteit niet meer volledig worden benut.
De capaciteit die u nodig heeft voor uw toepassing is afhankelijk van de volgende criteria:
- Verplaatsing en koppel van de starter voor de starter (te vinden in de gebruiksaanwijzing van het voertuig / motor).
- Type brandstof: Dieselmotoren hebben meer capaciteit nodig dan benzinemotoren met dezelfde cilinderinhoud.
- Elektriciteitsverbruik van de aangesloten boordelektronica tijdens het rijden: Voertuigen met krachtige airconditioning en veel elektronica worden soms standaard met hogere accucapaciteiten geleverd.
- Elektriciteitsverbruik in stilstand: Vanwege diefstalalarmsystemen, radiosleutels, parkeerlichten, enz. Is in sommige voertuigen in stilstand energie nodig, die zou ontbreken voor een succesvolle start als geen hogere batterijcapaciteit wordt gebruikt.
Voor andere toepassingen van startaccu's is er ook de vraag hoe lang de accu zou moeten overleven zonder op te laden en hoeveel energie deze gedurende deze tijd zou moeten leveren aan aangesloten elektrische verbruikers. Vervolgens wordt het minimale elektrische vermogen van een geschikte startaccu gemeten.
Onze praktische tip: de juiste batterij kiezen
De keuze voor een startaccu die te groot wordt door zijn capaciteit is technisch een voor de hand liggende oplossing, maar het gewicht en de afmetingen van de accu nemen ook toe met de capaciteit. Met name bij voertuigen is dit extra gewicht ongewenst omdat een zware accu een kleine auto immers aanzienlijk zwaarder maakt en tot meer brandstofverbruik leidt.