Advies
Deze tekst is automatisch vertaald.
Interessante feiten over RC elektrische wegauto's
-
Wat onderscheidt een elektrische modelauto voor op de weg?
-
Welk model is geschikt voor beginners?
-
Wat is het verschil tussen RTR-, ARR- en kit-car-modellen?
-
Kan iedereen een modelcarkit voor op de weg bouwen?
-
Hoe kan ik mijn modelauto voor op de weg sneller maken?
-
Wat is een driftauto?
-
Van een seriewagen tot een individueel stuk crème
-
Veelgestelde vragen over elektrische modelauto's voor op de weg
Wat onderscheidt een elektrische modelauto voor op de weg?
Wat de meeste autobestuurders op de weg zo leuk vinden aan hun modellen, is waarschijnlijk het feit dat hun voertuigen verkleinde versies zijn van grote en veelgevraagde modellen. Van nobele luxe auto's tot snelle rally-runabouts tot strakke racewagens, alles is vertegenwoordigd in de automodelbouwsector en er is veel mogelijk.
Maar het elegante uiterlijk van een gestroomlijnde modelauto voor op de weg is slechts de helft van de strijd. De voertuigen moeten ook bewegen zoals de grote rolmodellen. In gewone taal betekent dit dat de acceleratiewaarden en het rijgedrag net zo indrukwekkend moeten zijn als bij de deels onschatbare originelen. En iedereen die ooit een race voor een modelauto op de weg heeft bijgewoond, weet dat de getunede racers op het gebied van acceleratie en snelheid in bochten beter kunnen presteren dan menig grote sportwagen.
Nog een pluspunt: door de stille elektrische aandrijving kun je met je elektrische modelauto op elke verkeersluwe woonstraat of in het weekend op het parkeerterrein van de supermarkt rijden, zonder enige geluidsoverlast bij de bewoners.
Welk model is geschikt voor beginners?
Een complete set is het beste voor beginners in de modelauto-sector. Deze sets bevatten alle essentiële componenten die nodig zijn om een model te bedienen. Deze voertuigen worden dan vaak geadverteerd met de afkorting RtR (Ready to Run = rijklaar), maar u dient de leveringsomvang goed te bekijken. In principe bevatten RtR-automodellen altijd het volledig gemonteerde voertuig inclusief ingebouwde afstandsbedieningcomponenten en de afstandsbedieningzender.
De benodigde aandrijfaccu, een aandrijfaccu-oplader en de zenderaccu's zijn mogelijk niet bij de levering inbegrepen. Voertuigsets die echt alles bevatten worden soms ook getoond met 100% RtR.
Om eerlijk te zijn moet men echter zeggen dat de meegeleverde aandrijfaccu's en laders meer in de lagere prijscategorie vallen. In eerste instantie speelt dit een ondergeschikte rol, want met deze sets willen de fabrikanten zowel rijplezier als zakgeldvriendelijke instap in de hobby mogelijk maken.
Wie daarentegen voor een RtR-model kiest, kan vanaf het begin gebruik maken van krachtige aandrijfaccu's en een passende snellader.
Wat is het verschil tussen RTR-, ARR- en kit-car-modellen?
Naast de reeds genoemde RtR automodellen zijn er ook de ARR (Almost Ready to Run) modellen. De term modelauto past hier niet helemaal, want een ARR-voertuig is in de eerste plaats een chassis. Dus een voertuigframe zonder carrosserie.
Deze voertuigen zijn meer geschikt voor gevorderde automodellen atleten die al een afstandsbedieningssysteem hebben en specifieke ideeën hebben over welke elektromotor, controller en accu ze het nieuwe model willen uitrusten.
Daarnaast bent u vrij in de keuze van de carrosserie en kunt u terugvallen op een uitgebreid assortiment. De breedte van het chassis en de wielbasis zijn zo gekozen dat vrijwel alle carrosserieën op schaal 1:10 gemonteerd kunnen worden.
En kiest u voor een ongeverfde carrosserie, dan staan alle opties voor u open qua kleur en uitvoering van het lakwerk.
Met een bouwpakket gaat bouwplezier voor rijplezier. Bij een bouwpakket wordt het voertuig stuk voor stuk opgebouwd, te beginnen met de interne werking van het differentieel.
Dit heeft het grote voordeel dat u de technologie van uw model in de meest ware zin van het woord begrijpt en weet wat u moet doen als iets niet goed werkt. Afhankelijk van de fabrikant en het voertuigtype zijn verschillende componenten zoals de motor of de snelheidsregelaar al in de sets inbegrepen, daarom moet u de leveringsomvang zorgvuldig bekijken voordat u een aankoopbeslissing neemt.
Kan iedereen een modelcarkit voor op de weg bouwen?
Over het algemeen wel! Mits je een beetje handvaardigheid hebt en de nodige tijd neemt om de instructies aandachtig te lezen. Want niet alles wat op het eerste gezicht bij elkaar past, hoort op het tweede gezicht ook echt bij elkaar. Als u dit ter harte neemt, zult u geen grote problemen ondervinden bij het samenstellen van een modelcarkit.
Maar het lichaam schilderen is ook gemakkelijk voor een beginner om te doen. Omdat de transparante lichamen eenvoudig van binnenuit zijn geverfd.
Nadat de uitgesneden carrosserie van binnen is schoongemaakt en van de raamstickers is voorzien, wordt deze aan de binnenzijde meerdere keren besproeid met Lexan verfspray. Wanneer dit is gebeurd, kunt u een beetje witte verf spuiten zodat de werkelijke voertuigkleur later beter naar voren komt door de witte achtergrond. Na het afpellen van de raamsticker een beetje tinting spray aan de binnenkant van de ramen en een perfecte afwerking is klaar.
Na het afpellen van de buitenste beschermfolie glanst de body in volle glans en kunnen de meegeleverde stickers nu worden uitgesneden en aan de buitenkant van de body worden bevestigd.
Hoe kan ik mijn elektrische modelauto voor op de weg sneller maken?
Deze vraag rijst uiterlijk als je het productiemodel onder controle hebt en het verlangen naar meer vermogen en snelheid ontstaat. Voor een zinvolle afstemming moet u stap voor stap te werk gaan:
Kogellager installatie
Voordat er ingrijpende afstemmaatregelen kunnen worden genomen, is het noodzakelijk om eventueel aanwezige kunststof glijlagers te vervangen door lichtlopende kogellagers. Afgezien van de verminderde rolwrijving van het voertuig, zijn kogellagers veel veerkrachtiger, wat zeer gunstig is voor verdere afstemmingsmaatregelen en een hogere doorvoercapaciteit.
Ook al is de inspanning vrij groot, aangezien het model mogelijk volledig gedemonteerd moet worden, is het zeker de moeite waard.
Motor veranderen
De grootste stap naar meer snelheid kan worden bereikt door de motor te wisselen. Zeker als in het model standaard een eenvoudige collectormotor met twee aansluitkabels werd gebruikt. Bij dit type motor wordt de stroom naar het anker overgebracht via twee koolborstels.
In plaats van deze brushed motor kan ook een brushless (brushless) driefasige motor worden gebruikt. Deze motor heeft dan echter ook een speciale brushless snelheidsregelaar nodig, die via drie kabels met de motor is verbonden.
Vervanging van de batterij
Zo'n krachtige schijf vereist dan natuurlijk ook een adequate stroombron met een lage interne weerstand. Daarom moeten alle NiMH-batterijen die mogelijk worden gebruikt, worden vervangen door hoogwaardige LiPo-batterijen.
Voorzichtigheid is geboden bij de eerste proefrit. Omdat onder bepaalde omstandigheden de tandwielreductie niet meer past bij de nieuwe aandrijflijn (motor, controller en accu). Daarom hebben we onze praktische tip voor je.
Onze praktische tip:
Afhankelijk van het snelheidsbereik van de gebruikte motor kan het nodig zijn om het motorrondsel te vervangen door een kopie met een kleiner aantal tanden. Omdat een rondsel dat perfect werkte voor de standaardmotor veel te groot kan zijn voor een hoogtoerige racemotor. De afstemmotor heeft dan geen kans om zijn nominale snelheidsbereik te bereiken en trekt te veel stroom. Hierdoor worden de motor, controller en accu erg heet en haalt het model geen redelijke snelheid.
Fijnafstemming.
De beste afstemmingsmaatregelen werken niet als het chassis volledig verkeerd is uitgelijnd. Want naast de versnellingsbakstand, waarin het model op topsnelheid of optimale acceleratie kan worden ingesteld, biedt het chassis nog vele andere mogelijkheden om het rijgedrag te optimaliseren en zo het model sneller te maken.
Dit omvat verschillende ophangingsinstellingen en individuele schokdemperinstellingen. Omdat het afstemmen erg complex is, zou u waardevolle tips moeten krijgen van professionals op race-evenementen. Het is belangrijk om slechts één waarde tegelijk te wijzigen en vervolgens het effect op het rijgedrag te controleren. Men moet het model echter dienovereenkomstig kunnen verplaatsen om de wijzigingen correct te interpreteren. Maar de tijdrovende afstemming hoort ook bij het besturen van een elektrische modelauto voor op de weg.
Wat is een driftauto?
Wat de snelle jongens wanhopig kan maken met hun nog snellere modelauto's, tovert een glimlach op het gezicht van de zwervers. We hebben het over oversturen of uitbreken van de achteras in de bocht. Als je het wilt uitproberen met je modelauto, hoef je alleen maar de wielen te vervangen door de zachte rubberen banden voor keiharde plastic driftwielen.
In tegenstelling tot de rubberen banden, die voor maximale grip zouden moeten zorgen, doen driftwielen precies het tegenovergestelde. Zelfs bij een lage krachtoverbrenging moeten de wielen hun grip verliezen en zo een rijgedrag vertonen als op ijzel, zelfs op beton of teer. Vaardigheid in het hanteren van het gaspedaal en het sturen is dan vereist om het model zijwaarts drijvend rond een bocht of rond een mast te sturen.
Het energieverbruik bij het afdrijven is vrij laag, daarom werkt het uitstekend met een brushed motor. Een krachtige borstelloze aandrijving is absoluut niet vereist om te drijven.
Voor specialisten op dit gebied zijn er zogenaamde driftchassis. Het bijzondere aan dit chassis zijn de starre achterassen waarop het differentieel is vergrendeld. Dit betekent dat de binnen- en buitenwielen met dezelfde snelheid draaien, waardoor het model zeer snel in driftmodus gaat. Bovendien ondersteunen voorwielen die extreem ver draaien zelfs de grootste drifthoeken.
Van een seriewagen tot een individueel stuk crème
Het mooie van modelauto's voor op de weg is het brede aanbod aan accessoires en de individuele vormgevingsmogelijkheden. Elke bezitter van een modelauto voor op de weg op schaal 1:10 zal zeker zijn favoriete carrosserie vinden, die hij vervolgens zowel perfect als ongeverfd kan krijgen voor een individueel ontwerp.
Met de juiste banden op elegante aluminium velgen en subtiele bodemverlichting wordt het model op elke beurs een absolute showauto. Wanneer het kwaadaardige brullende geluid van een legendarische V8-motor ook uit de geluidsmodule onder de motorkap te horen is, is het model perfect geënsceneerd als een totaal kunstwerk.
Veelgestelde vragen over elektrische modelauto's voor op de weg
Kan ik een 2S LiPo-batterij gebruiken in plaats van een NiMH-batterij?
In principe wel, want een LiPo-accu met 7,4 V heeft maar een iets hogere spanning dan een NiMH-accu met 7,2 V. Een LiPo-accu mag echter niet diep ontladen worden. Om deze reden moet de toerenregelaar geschikt zijn voor LiPo-accu's en de motor tijdig uitschakelen. De oplader moet ook ontworpen zijn voor LiPo-batterijen en een balancer-aansluiting hebben.
Is het moeilijk om van een borstelmotor naar een borstelloze motor om te bouwen?
In principe niet, aangezien de buitenafmetingen en de gaten voor de bevestigingsschroeven identiek zijn in een borstelloze motor voor elektrische modelauto's. Anders hoeft de speling tussen het motorrondsel en het hoofdtandwiel alleen te worden aangepast met een stuk papier.
Mijn borstelloze motor draait de verkeerde kant op. Welke handeling moet er worden uitgevoerd?
Als de snelheidsregelaar correct is geprogrammeerd, verwisselt u eenvoudig twee van de drie motoraansluitkabels.
Waarom heeft een elektrisch model voor op de weg geen remschijven?
In een model met een elektromotor wordt de motor gebruikt voor de remfunctie. Hiervoor worden de motoraansluitingen elektronisch kortgesloten via de toerenregelaar.
Waarom trekt mijn elektrische modelauto naar links of rechts op het rechte stuk?
Ofwel de besturing is stroef of de stuurservo is niet goed gecentreerd. Dit kan relatief eenvoudig worden gecontroleerd door de lagering van de wielen te controleren. Misschien zit er teveel speling in mechanica. Als dit allemaal lukt, is de volgende stap het controleren van het toespoor. Dit betekent dat beide voorwielen iets naar binnen moeten wijzen.
Wat betekent lange of korte verkorting?
Met een korte reductie (klein motorrondsel) accelereert de modelauto erg goed, maar mist hij topsnelheid. Bij een lange overbrengingsverhouding (groot motorrondsel) is de TopSpeed hoger, maar is de acceleratie slechter en heeft de motor veel elektriciteit nodig bij het accelereren.
Mijn elektrische model heeft een zeer korte reistijd. Welke handeling moet er worden uitgevoerd?
Als de motor, de snelheidsregelaar en de accu na korte tijd erg heet worden, is de motor te lang afgenomen. In dit geval moet een kleiner motorrondsel worden geprobeerd. Als de motor en dergelijke lauw blijven, is de accu waarschijnlijk leeg. In dat geval moet voor testdoeleinden een nieuwe aandrijfaccu worden uitgeprobeerd.