Advies
Wat is Virtual Reality en hoe werkt VR?
Welkom bij de virtuele realiteit! VR-brillen nemen je niet alleen mee naar adembenemende fantasiewerelden die je van dichtbij beleeft met de hardware, de brillen worden ook gebruikt in de wetenschap en het onderwijs. Wij hebben de belangrijkste informatie over VR-brillen, de virtuele wereld en VR-toepassingen voor u samengevat op deze pagina.
Met een VR-bril vervagen de grenzen tussen realiteit en virtual reality. Met een virtual reality headset neemt u uw bewegingen waar in een computergegenereerde virtuele omgeving. Met VR-brillen zoals HTC Vive, Oculus Rift S en PlayStation VR dompelt u zich onder in totaal verschillende werelden. In VR-games kunt u met uw virtuele zwaard zwaaien in zeer gedetailleerde fantasie-universums, bergen beklimmen, uzelf verdedigen tegen monsters of pure spanning beleven in horrorspellen. VR-gaming is veelzijdig, u vindt een uitgebreide selectie aan interessante titels in talloze genres vinden.
Sinds het begin van de ontwikkeling van videogames beleven spelers avonturen die steeds gedetailleerder en boeiender worden. Geen vergelijking met het vroege begin van game-ontwikkeling. Hoewel er langzamerhand games met een hogere grafische kwaliteit op de markt kwamen, ontbrak het lang aan, naast de visuele indrukken op de monitor of het televisiescherm, haptische feedback van de game. Videogames kunnen daarom worden gerekend tot het begin van virtual reality, die niet alleen gamers met visuele indrukken betoverden, maar hen ook een tastbaar beeld gaven van wat er gebeurde met trillende joysticks, controllers of stuurwielen. Wanneer spelers met hun racewagens het circuit verlaten, zien ze dat niet alleen op de foto, maar voelen ze ook het schokken van de auto op hun eigen lichaam.
Om een kunstmatige wereld echt te laten lijken, moeten de hersenen worden misleid. Een monitor, hoe groot ook, heeft randen die de virtuele wereld van de echte wereld scheiden. Als gebruikers met behulp van een bril twee kleine monitoren direct voor hun ogen plaatsen, kunnen de ogen door de kleine kijkafstand de monitorgrenzen niet meer vatten: men kijkt in een schijnbaar grenzeloze virtuele wereld. Voor elk is een lens nodig zodat de ogen het monitorbeeld duidelijk kunnen zien, dat zich op ongeveer 5 tot 8 cm afstand bevindt. Net als een leesbril breken deze lenzen het licht van de monitoren af, zodat de beelden scherp op het netvlies worden gericht. Een indrukwekkende dieptewaarneming wordt gecreëerd met twee "platte" monitorbeelden. Op basis van de twee verschillende stukjes beeldinformatie kan het menselijk brein een algehele ruimtelijke indruk berekenen van het object dat wordt bekeken. De twee monitorbeelden tonen een scène vanuit iets andere hoeken. Zo lijkt de virtuele wereld driedimensionaal en absoluut echt.
Dankzij de snelle ontwikkeling van monitoren en displays in de afgelopen jaren is het technisch mogelijk om zeer lichte en dus comfortabele VR-brillen te produceren. Met sonore geluiden, die bijvoorbeeld via in-ear koptelefoons kunnen worden afgespeeld en achtergrondgeluiden tot een minimum worden beperkt, en geavanceerde controllertechnologie wordt virtual reality nog realistischer. Omdat de acties en de daaruit voortvloeiende veranderingen in virtual reality in realtime moeten plaatsvinden, zijn krachtige pc's, pc-componenten of gameconsoles vereist.
VR-componenten kunnen op verschillende manieren worden gebruikt. Niet alleen gamers hebben de voordelen van de geavanceerde technologie voor zichzelf ontdekt. Zo worden aspirant-piloten in complexe simulatoren voorbereid op hun eerste vluchten. Op scholen wordt de leerinhoud duidelijk gevisualiseerd en “tastbaar” gemaakt. Of het nu gaat om een "excursie" naar imposante gebouwen, historische plaatsen en scenario's of een virtuele reis naar de lang uitgestorven dinosauriërs, vulkanen of de ruimte: VR-headsets brengen vertrouwd lesmateriaal over aan schoolkinderen, virtueel en interactief. Onderwijsinstellingen zijn niet afhankelijk van Oculus Rift S, HTC Vive of PlayStation VR. Er zijn ook kits, speciale kartonnen houders met twee lenzen waarin de smartphone wordt geplaatst. Met de juiste apps en VR-content kunnen schoolkinderen zich eindelijk onderdompelen in nieuwe VR-ervaringen.
VR wordt niet alleen gebruikt in schoollessen. Hieronder vindt u een selectie van toepassingsgebieden:
- Geneeskunde: complexe interventies worden uitgeprobeerd op virtuele patiënten voordat chirurgen echte patiënten aanspreken. In de zorg kunnen aspirant-medewerkers op een praktische manier alledaagse situaties ervaren en werkprocessen trainen.
- Psychologie: Met behulp van virtual reality kunnen individuele scenario's worden gecreëerd om patiënten actief te ondersteunen bij de behandeling van autisme, fobieën of posttraumatische stressstoornissen.
- Architectuur: architecten, sitemanagers of klanten kunnen vanaf de planningsfase een virtuele rondleiding door een nieuw gebouw krijgen. Een verkeerde planning wordt in een vroeg stadium herkend en kan worden gecorrigeerd voordat de eerste steen wordt gelegd.
- Onderwijs: gevisualiseerde lesinhoud wordt sneller opgenomen en zal voor een lange tijd onthouden worden wanneer studenten "live" zijn tijdens de vlucht naar de maan of andere belangrijke historische gebeurtenissen.
- Toerisme: Geniet van een virtueel uitzicht vanuit de geboekte hotelkamer voordat u zelfs maar aan uw vakantie begint of bekijk van tevoren de bezienswaardigheden van de vakantiebestemming.
- Entertainment: Fans die thuis zijn gebleven, kunnen live muziekconcerten van dichtbij meemaken. Met een virtual reality bril kunnen fans bijvoorbeeld in interactieve livestreams midden in het publiek staan of naast de muzikanten op het podium staan.
Voordat u een virtual reality-systeem aanschaft, moet u eerst nagaan of een houder met lenzen voor iOS- of Android-smartphones voldoende is of dat u een volledig uitgeruste bril met geïntegreerd display wilt gebruiken. Bij aanschaf van een VR-bril inclusief display dient onderscheid gemaakt te worden tussen de volgende varianten:
- VR-bril zonder extra apparaten, bijvoorbeeld Oculus Quest:u heeft geen krachtige pc of console nodig om van de virtuele uitbreidingen te genieten.
- VR-bril voor de console, bijvoorbeeld PlayStation VR: naast een compatibele console van Sony heeft u de VR-headset en een bijbehorende camera nodig en eventueel speciale controllers met verschillende sensoren.
- VR-bril voor de pc: typische vertegenwoordigers zijn Oculus Rift S of HTC Vive, die zijn aangesloten op computers.
VR-controller: sommige systemen worden geleverd met speciale controllers. Afhankelijk van de VR-toepassing vertegenwoordigen de controllers in de computergegenereerde wereld uw handen waarmee u objecten kunt grijpen en gebruiken.
Extra hardware: om de bewegingen van de gebruiker in een ruimte te kunnen registreren en in virtual reality te kunnen reproduceren, moeten bij sommige systemen speciale stations in het toepassingsgebied worden gepositioneerd.
Bijzonderheden: Een hoge beeldresolutie en frameherhalingsfrequenties zijn belangrijk zodat alle beelden vloeiend worden afgespeeld en de VR-beleving realistisch aanvoelt. Het nauwkeurig volgen van uw bewegingen en een breed gezichtsveld zijn ook belangrijke aankoopcriteria als u waarde hecht aan een optimale VR-ervaring. Een lage latency zorgt ervoor dat er maar heel kleine vertragingen zijn tussen uw bewegingen en het afspelen in de VR-applicatie. Een van de basisvereisten voor een onvergetelijke onderdompeling in VR-werelden is ook 3D-geluid, waarmee geluiden uit verschillende richtingen komen.
Vereisten en aansluitingen: Controleer vooraf of uw pc voldoet aan de eisen van de VR-bril, of het nu Oculus Rift S, HTC Vive of een ander model voor de pc is. Aansluitingen zoals USB (bijv.USB-A, USB 3.0) of HDMI en bijbehorende kabels, die bij de levering zijn inbegrepen of apart verkrijgbaar zijn, zijn ook belangrijk.
Mocht u nog geen ervaring hebben met VR-brillen, dan kunt u het beste van tevoren verschillende modellen uitproberen om het juiste apparaat te vinden. Een goed alternatief voor de eerste stappen in VR zijn goedkope kartonnen houders voor smartphones en geschikte apps.
Hoe kan bewegingsziekte worden tegengegaan?
Sommige gebruikers voelen zich misselijk, zelfs als ze zonder VR-bril spelen, bijvoorbeeld wanneer een first-person perspectief en wankel camerawerk worden gecombineerd. Met een VR-headset wordt het lichaam nog meer misleid, omdat u hiermee direct in de virtuele wereld kunt duiken. Het VR-systeem imiteert uw bewegingen in de virtuele wereld en geeft deze visueel weer, soms met een grotere vertraging. Regelmatige pauzes helpen om zogenaamde reisziekte te voorkomen. Een fabrikant van VR-brillen adviseert een pauze van 15 minuten per uur spelen. Als u zich onwel voelt, moet de toepassing onmiddellijk worden stopgezet.
Zijn er speciale VR-headsets voor brildragers?
Zelfs als u een bril draagt, kunt u volledig genieten van VR-werelden met Oculus Rift S, HTC Vive of PlayStation VR. De meeste systemen met een geïntegreerd display kunnen worden aangepast om de afstand tussen het display en de ogen te vergroten, waardoor er meer ruimte ontstaat voor de bril.
Hoeveel ruimte moet u plannen voor virtual reality?
Sommige modellen of applicaties kunt u zittend of staand gebruiken en hoeft u nauwelijks ruimte voor te plannen. Voor ervaringen die extravagante bewegingen vereisen, verwijdert u mogelijke obstakels zoals meubels in de speelruimte. Voor een grote speelruimte adviseert de fabrikant van HTC Vive bijvoorbeeld een ruimte van minimaal 2 x 1,5 m.